Beslut

Varje dag, varje minut gör man val. Ska jag gå på toa eller sitta kvar? Sova? Nej denna filmen är så bra.
Vissa saker så som att välja mat är skit svårt men att välja väg när man går till skolan är så lätt.
Vissa val känns bara helt obetydliga medans andra är hela världen för en.

Vad man än gör för val så formar de våra nästa steg. Nästa minut och nästa dag. Lägger jag mig sent är jag trött dagen efter. Tar jag den vägen som är lite mörkare och läskigare har jag tre minuter extra på mig. Ska jag sminka mig blir jag fem minuter sen. Osv osv.

Ibland gör man val helt omedvetet det som bara känns naturligt som att svänga vänster istället för höger. Ibland skyndar man sig och struntar i att kolla på träden. Oftast gör jag val som ger mig fem minuter längre sov morgon. Som gör fem minuters cykel tur till ett maraton lopp, springer för livet. 

Mitt liv som formats efter andras beslut och val. Val som kanske var helt obetydliga för den personen men betyder hela världen för mig. Beslut som en männska tagit med vetskapen om att han blir lycklig men lämnar så många andra olyckliga. Beslut om jobb som gett mig längtan och saknad. Beslut om ord som gett mig slag.
Ett beslut om att svänga höger istället för vänster.

Varje dag när vi vaknar tar vi beslutet om att leva, varje dag vi vaknar tror vi att vi ska komma hem. Vi bestämmer maten, vi bokar in möten och vi säger inte hej då.
Men sen kan det komma personer som fattat ett beslut, som fattar ett beslut åt dig.



Idag har jag en nostalgisk dag. Hittade foton på skivor jag glömmt bort. Där av en massa på Anton och peter även filmer. Kollade jag grät inte jag bara kollade. Såg deras ansikten och log. Kännde en känsla som jag så väl känner igen. Sorgen, saknaden, tomheten. Frågorna, svaren vi aldrig får och minnena. För alltid kommer jag ha känslor i kroppen. För alltid kommer jag önska att jag visste det jag vet idag. Och jag kommer alltid minnas hur en bit av mig dog. Hur allt försvan och hur jag valde att leva mitt liv efter det.

Hittade kort av mig gömt bakom några andra i mitt album. Trodde inte dem fanns. De är hemska så hemska att jag gråter bara jag tänker på dem. Men det var mitt beslut att se ut sådär.

Kommentarer
Postat av: mamma

Du är så duktig på att skriva tankar och sanningar.

jätte bra om att göra val i livet och du har valt en bra väg......

2010-09-12 @ 16:00:40
Postat av: kakka

<3

2010-11-28 @ 12:16:21

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0